ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.Σ/1645/2020
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Εκσυχρονισμός αυτοκινητοδρομίου..ζητείται η αναθεώρηση της 637/2020 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Το VI Τμήμα, επιληφθέν κατόπιν αίτησης ανάκλησης της νυν αιτούσας εταιρείας κατά της ανωτέρω πράξης της Επιτρόπου, επικύρωσε αυτήν και απέρριψε, με την ήδη προσβαλλόμενη απόφαση, την αίτηση ανάκλησης, προσθέτοντας ότι οι προβλεπόμενες στο πλαίσιο του επίμαχου έργου εργασίες αποσκοπούν στη συντήρηση της ήδη υπάρχουσας εγκατάστασης (πίστας του αυτοκινητοδρομίου) και εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες της «...», κατά την εκπλήρωση των σκοπών της, όπως αυτοί προβλέπονται στο άρθρο 3 του Καταστατικού της. Εξάλλου, οι ισχυρισμοί του Δήμου ότι ανέλαβε ο ίδιος την εκτέλεση του επίμαχου έργου στο πλαίσιο της 345/2018 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και της ήδη υπογραφείσας σύμβασης μίσθωσης ακινήτου, απερρίφθησαν, αφενός μεν, διότι η δράση των ΟΤΑ διέπεται από την αρχή της νομιμότητας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, αφετέρου δε, διότι η απόφαση 345/2018 του Δημοτικού Συμβουλίου προβλέπει ότι, η συνήθης λειτουργία και συντήρηση του χώρου, οι δαπάνες συντήρησης των έργων και οι λειτουργικές δαπάνες όλων των χώρων και των κοινόχρηστων, για όλο το χρονικό διάστημα της μίσθωσης βαρύνουν την «....».Με την κρινόμενη αίτηση αναθεώρησης προβάλλεται ότι η επίμαχη επένδυση αφορά στη δημιουργία έργου υποδομής και όχι συντήρησης, με την ολοκλήρωση δε του έργου θα αναβαθμιστούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά της πίστας, η οποία πλέον θα μπορεί να φιλοξενεί διεθνείς αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού. Συνεπώς, η εκτέλεση του έργου δεν καλύπτει λειτουργικές δαπάνες του μισθίου και, ως εκ τούτου, η αναληφθείσα από τον Δήμο δαπάνη δεν αποτελεί έμμεση επιχορήγηση αυτού προς τη δημοτική ανώνυμη εταιρεία.Κατά την κρίση του Δικαστηρίου, αντικείμενο της επίδικης σύμβασης είναι η τεχνική αναβάθμιση της πίστας του αυτοκινητοδρομίου ώστε εφεξής να μπορεί να φιλοξενήσει αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού διεθνούς εμβέλειας. Με αυτό το περιεχόμενο, πρόκειται για έργο υποδομής προς στήριξη της τοπικής οικονομίας, η υλοποίηση του οποίου εμπίπτει στις αρμοδιότητες των δημοτικών αρχών όπως αυτές διαγράφονται στο άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και, συνακόλουθα, επιτρεπτώς αναλαμβάνεται από τον αιτούντα Δήμο (σκέψεις 5 και 6). Για τον λόγο αυτό, που βασίμως προβάλλεται με την ένδικη αίτηση αναθεώρησης, έσφαλε η προσβαλλόμενη απόφαση κρίνοντας ότι η χρηματοδότηση του έργου από τον Δήμο ... συνιστά απαγορευμένη επιχορήγηση προς τη δημοτική εταιρεία «...» Αναθεωρεί την 637/2020 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.6/637/2020
Εκσυγχρονισμός αυτοκινητοδρομίου....Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2 της παρούσας, το Δικαστήριο κρίνει τα εξής: Οι προβλεπόμενες στο πλαίσιο του ελεγχόμενου έργου εργασίες, όπως αποτυπώνονται στην οικεία διακήρυξη (άρθρο 11 αυτής, βλ. ανωτέρω σκέψη 3Ε), η οποία αποτελεί το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει το συγκεκριμένο διαγωνισμό (βλ. Ε.Σ. Τμ. Μείζ. - Επτ. Σύνθ. 1924/2016, VI Τμ. 1349, 1350, 1351/2017), εφόσον αφορούν στην αποκατάσταση του υφιστάμενου ασφαλτικού στην πίστα του αυτοκινητοδρομίου και αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση των μηχανικών χαρακτηριστικών της, στο πλαίσιο προσαρμογής τους στις τελευταίες απαιτήσεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού (βλ. άρθρο 11.3 της διακήρυξης), αποτελούν συντήρηση της ήδη υπάρχουσας εγκατάστασης (πίστας του αυτοκινητοδρομίου) και εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες της «....», κατά την εκπλήρωση των σκοπών της, όπως αυτοί προβλέπονται στο Καταστατικό της (βλ. άρθρο 3 αυτού). Κατά συνέπεια, η διενέργεια του ελεγχόμενου διαγωνισμού από τον αιτούντα και με δαπάνες αυτού (ΣΑΤΑ παρελθόντων ετών) αντίκειται στη διάταξη του άρθρου 265 παρ. 3 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η οποία ρητά απαγορεύει την άμεση ή έμμεση επιχορήγηση ανώνυμης εταιρείας Ο.Τ.Α. από το Δήμο. Και υπό την εκδοχή δε ότι η προκήρυξη από τον αιτούντα Δήμο του συγκεκριμένου έργου, συνολικού προϋπολογισμού 450.000,00 ευρώ (με ΦΠΑ), αποτελεί αύξηση του κεφαλαίου ή της εισφοράς του Δήμου στην «....», απαιτείται να έχει προηγηθεί, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 253 παρ. 2 του ως άνω Κώδικα, η εκπόνηση σχετικής οικονομοτεχνικής μελέτης βιωσιμότητας, η οποία, σε κάθε περίπτωση, δεν περιλαμβάνεται στα στοιχεία του φακέλου. Επομένως, όπως ορθά κρίθηκε με την προσβαλλόμενη Πράξη, συντρέχουν λόγοι που κωλύουν την υπογραφή της ελεγχόμενης σύμβασης, παρά τα όσα αντίθετα υποστηρίζονται στην υπό κρίση αίτηση.
ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.Σ/1645/2020
96937/2017
Διαδικασία πληρωμής του Υπομέτρου 19.4 «Στήριξη για τις λειτουργικές δαπάνες και την εμψύχωση» του Μέτρου 19 του ΠΑΑ 2014-2020.(ΑΔΑ:7Θ7146ΨΧΞΧ-ΙΥ0)
35905/2019
Διαδικασία πληρωμής του Υπομέτρου 19.4 «Στήριξη για τις λειτουργικές δαπάνες και την εμψύχωση» του Μέτρου 19 του ΠΑΑ 2014-2020.(ΑΔΑ:638Ξ46ΨΧΞΧ-ΟΜ4)
1616/2020
1η Τροποποίηση της 1547/26-2-2019 υπουργικής απόφασης που αφορά το Πλαίσιο υλοποίησης υπομέτρου 19.4 «Στήριξη για τις λειτουργικές δαπάνες και την εμψύχωση» του Μέτρου 19 (Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων, ΤΑΠΤοΚ) του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020.
ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ/ΕΠΤΑΜ/1311/2018
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:ζητείται η αναθεώρηση της 691/2018 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκε αίτηση του αιτούντος Δήμου για ανάκληση της 494/2017 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Με τα δεδομένα αυτά, κατά την κρίση του Τμήματος, εξασφαλίζεται η αναγκαία για την υλοποίηση του έργου χρηματοδότηση και ως εκ τούτου νομίμως μπορεί να συναφθεί η ελεγχόμενη σύμβαση. Μειοψήφησαν οι Σύμβουλοι Δημήτριος Πέππας και Γεωργία Τζομάκα, οι οποίοι υποστήριξαν την άποψη ότι ορθώς απορρίφθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση η από 28.12.2017 (Α.Β.Δ. 9/2018) αίτηση ανάκλησης του Δήμου ....., για το λόγο ότι δεν δικαιολογείται η κατεπείγουσα εκτέλεση του έργου σήμερα, ύστερα από εξαιρετική διαδικασία ανάθεσης λόγω σοβαρού επικείμενου κινδύνου που ανέκυψε κατά το έτος 2009 και διότι η συμβατική δαπάνη του έργου δεν καλύπτεται στο σύνολό της. Η άποψη αυτή, όμως, δεν εκράτησε.Αναθεωρεί την 691/2018 απόφαση του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Ανακαλεί την 494/2017 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕλΣυν/Επταμ/3053/2011
Συμπληρωματικές συμβάσεις,παράταση προθεσμίας.Οι περιστάσεις που επικαλείται για την αιτιολόγηση του απρόβλεπτου η αναθέτουσα αρχή, η οποία φέρει και το σχετικό βάρος απόδειξης (βλ. αποφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2066/2010, 3359, 3357, 2502, 1780/2009), δεν πρέπει να απορρέουν από δική της ευθύνη (βλ. απόφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 707/2010). Περαιτέρω, δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να θεωρηθούν ως «συμπληρωματικές εργασίες» οφειλόμενες σε απρόβλεπτα γεγονότα εκείνες που αφορούν σε επέκταση του τεχνικού αντικειμένου του έργου ή στη βελτίωση της ποιότητάς του, καθόσον είναι ανεπίτρεπτη η εκ των υστέρων μεταβολή του αντικειμένου του έργου, που δεν ήταν γνωστή στο σύνολο των διαγωνιζομένων κατά την υποβολή της προσφοράς τους και δεν αποτέλεσε τη βάση της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου (βλ. Πρ. VI Τμ. Ελ. Συν. 232, 216, 198, 192 και 98/2006, 108/2007, απόφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2069/2010). Ομοίως, δεν αποτελούν απρόβλεπτες περιστάσεις η εφαρμογή νέων κανονισμών και κανόνων, συνεπεία των οποίων δεν τροποποιείται η όλη κατασκευή και οι οποίοι καθιερώθηκαν ως υποχρεωτικοί μετά την ανάθεση του έργου, καθώς και παραλείψεις ή σφάλματα της προμέτρησης της μελέτης, καθόσον οι εργασίες που οφείλονται στα ανωτέρω καλύπτονται αποκλειστικά από το κονδύλιο των απροβλέπτων που περιλαμβάνεται στην αρχική σύμβαση (βλ. αποφ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2066, 286, 285/2010, 3359, 3357, 2502, 1780/2009). Τέλος, η απόφαση του αρμοδίου οργάνου περί προσφυγής στην παραπάνω διαδικασία ανάθεσης πρέπει, ως εκ της φύσεώς της, να είναι ειδικώς και επαρκώς αιτιολογημένη, ώστε να καθίσταται εφικτός από το Ελεγκτικό Συνέδριο ο έλεγχος νομιμότητάς της (βλ. αποφ. VI Τμ. 2066, 286, 285, 136/2010).
ΕΣ/ΤΜ.Μ.Ε.ΣΥΝΘ/1501/2017
ΔΗΜ.ΕΡΓΑ.Ζητείται η αναθεώρηση της 1343/2017 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκαν η ... αίτηση του Δήμου ..... και η υπέρ αυτής παρέμβαση της εταιρείας με την επωνυμία ... για την ανάκληση της 107/2017 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου. (...) Επομένως, για λόγους μη αναγόμενους σε πλημμέλεια της μελέτης και μη οφειλόμενους στον ανάδοχο, αλλά σε γεγονότα και καταστάσεις που δεν μπορούσαν να προβλεφθούν εξαρχής, μεταβλήθηκε ουσιωδώς το αντικείμενο της αρχικής σύμβασης και δημιουργήθηκε η ανάγκη εκτέλεσης νέων εργασιών, ήτοι μεταφορικού έργου πολλαπλάσιου του συμβατικού, το κόστος του οποίου δεν μπορεί να βαρύνει μονομερώς τον ανάδοχο. Και τούτο διότι η πρόβλεψη στο άρθρο 5.3. της συγγραφής υποχρεώσεων σχετικά με την υποχρέωση του αναδόχου να προβαίνει στις εργασίες μεταφοράς των υλικών από τους χώρους λήψης και προς τους χώρους απόθεσης με δικές του δαπάνες, χωρίς να δικαιούται οποιαδήποτε αποζημίωση για την εργασία αυτή, έχει την έννοια ότι ο ανάδοχος επιβαρύνεται με τη δαπάνη αυτή, εφόσον οι μεταφορικές εργασίες εκτελούνται σύμφωνα με τους όρους που λήφθησαν υπόψη κατά τη δημοπράτηση, ήτοι εν προκειμένω από τη μέση απόσταση των 5 χλμ και, ως εκ τούτου, δεν απαλλάσσει την αναθέτουσα αρχή από την υποχρέωση καταβολής πραγματικών και αναγκαίων δαπανών για την κατασκευή του έργου. Επομένως, εν προκειμένω, αφού μετά τη δημοπράτηση του έργου διαφοροποιήθηκαν ουσιωδώς, για λόγους μη οφειλόμενους στον ανάδοχο, οι αποστάσεις μεταφορών που είχαν ληφθεί υπόψη κατά τη σύνταξη των Τευχών Δημοπράτησης, βάσει των οποίων διαμορφώθηκε και η προσφορά του αναδόχου, δικαιολογείται η έγκριση πρόσθετης αποζημίωσης με την σύνταξη ΑΠΕ κατά τις ισχύουσες διατάξεις (βλ. Ε.Σ. αποφ. Μείζ. – Επταμ. Σύνθ. 1704/2011, VI Τμ. 404/2017 και 1073/2016). (...) Κατά συνέπεια, σύμφωνα με όσα προηγουμένως κρίθηκαν, η ένδικη αίτηση και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές και να αναθεωρηθεί η 1343/2017 απόφαση του VI Τμήματος. Περαιτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η ... αίτηση ανάκλησης του Δήμου ..... και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση της εταιρείας , να ανακληθεί η 107/2017 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να υπογραφεί το σχέδιο της 1ης συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Συλλογή, μεταφορά και επεξεργασία λυμάτων οικισμών Δήμου ..
ΕΣ/Τ4/46/2006
Οι δαπάνες δημοσίων σχέσεων του Δημοσίου, που πραγματοποιούνται για τη φιλοξενία ξένων επισήμων και όσες επιβάλλονται από ιδιαίτερο ηθικό καθήκον είναι νόμιμες, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρ. 22 παρ. 4 του ν.2362/95 και της Κ.Υ.Α. 2020800/1996 (φ. 230Β΄). Λειτουργικές οι δαπάνες που αφορούν στη διάθεση τροφίμων και ποτών στην αίθουσα VIP΄S του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών κατά την αναχώρηση και άφιξη ημεδαπής πολιτικής ηγεσίας, εφόσον δεν υπερβαίνουν το προσήκον μέτρο.
ΕλΣυν.Τμ.7/83/2007
Προμήθεια γλυκισμάτων, καφέδων κλπ..:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, κατά την κρίση του Τμήματος οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες διότι δε βρίσκουν έρεισμα στη διάταξη της παρ.4 του άρθρ. 218 του π.δ/τος 410/1995, ούτε σε άλλη γενική ή ειδική διάταξη νόμου, οι επικαλούμενοι δε κανόνες κοινωνικής ευπρέπειας και εθιμοτυπίας δεν συνιστούν πηγή δικαίου. Περαιτέρω, οι ανωτέρω δαπάνες δεν δύνανται να θεωρηθούν λειτουργικές, διότι δεν προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι συμβάλλουν στην εκπλήρωση της λειτουργικής δραστηριότητας του Δήμου ούτε ότι η πραγματοποίησή τους συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην καλύτερη εκπλήρωση των σκοπών αυτού.
8427/2017
Πλαίσιο υλοποίησης υπομέτρου 19.4 «Στήριξη για τις λειτουργικές δαπάνες και την εμψύχωση» του Μέτρου 19 (Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων, ΤΑΠΤοΚ) του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020.
Η παρούσα τροποποιήθηκε/αντικαταστάθηκε με την 3083/2021- ΦΕΚ: 3702/Β/11.8.2021Για την τροποποίηση βλέπε την 3083/2021- ΦΕΚ: 3702/Β/11.8.2021
1547/2019- ΦΕΚ: 761/Β/5.3.2019:Τροποποίηση και αντικατάσταση της 8427/1-8-2017 υπουργικής απόφασης που αφορά το Πλαίσιο υλοποίησης υπομέτρου 19.4 «Στήριξη για τις λειτουργικές δαπάνες και την εμψύχωση» του Μέτρου 19 (Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων, ΤΑΠΤοΚ) του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020.Για την τροποποίηση βλέπε την1547/2019- ΦΕΚ: 761/Β/5.3.2019